TORNAR A ROMÀNIC

Especial núm. 1900

28 d''abril del 2019

PÀGINA D'INICI

del Col·lectiu 


SANTA MARIA DE GIRONA  

Pàgina 1 Pàgina 2 Galeria

GIRONA - el Gironès   

 

... ve de la pàgina 1 

 Campanars romànics

L'anomenada torre de Carlemany, campanar romànic de la catedral
La catedral romànica disposava de dos campanars: el cloquer vell, desaparegut al segle XIV i situat aproximadament en el mateix emplaçament que l'actual campanar, i el campanar conegut com la torre de Carlemany. Ambdós s'iniciaren a la primera meitat del segle XI i eren semblant als campanars de Sant Pere de Vic o Sant Miquel de Cuixà.
La torre de Carlemany presenta una planta quadrada, amb set nivells separats per frisos amb arcuacions longobards als seus dos primers pisos totalment cecs sense finestres però amb una estreta i llarga espitllera oberta al centre dins la lesena central, el tercer té a cada cara dues finestres més grans d'obertura única amb arc de mig punt i amb rebaix perimetral, a partir del quart dues finestres geminades amb columneta central i capitell en forma de mènsula llisa. Tots els frisos es complementen amb un rengle de dents de serra menys en el pis més baix. El coronament superior de la torre és un terrat pla, segurament deguda a les obres de restauració efectuades al campanar.
Durant la construcció de la catedral gòtica va ser escapçada i incorporada als contraforts de la part exterior del costat de l'Evangeli. La construcció d'un nou campanar a finals del segle XVI va suplir les funcions del romànic.

Claustre
Dintre de l'edifici romànic de la catedral destaca el claustre de planta trapezoïdal per la irregularitat del terreny, amb una iconografia medieval molt interessant. No hi ha homogeneïtat en el tipus de voltes emprades, tres són de quart de canó mentre que la nord és de mig. Les columnes aparellades i pilars intercalats suporten el carregament de les voltes mitjançant arcs de mig punt amb sostret interior i exterior. L'escultura d'alguns capitells, principalment els de l'ala sud, desenvolupa un ampli cicle veterotestamentari iniciat amb la creació d'Adam.
La iconografia de l'Antic Testament, excepcional pel seu número, es presenta en molts casos com una premonició tipològica del Nou, del qual només s'escollí un incomplet cicle cristològic. La resta de representacions són de caràcter animal i vegetal, amb algunes escenes de caça i treballa. Les figures, de cànon curt i caps grossos amb trets molt breus, recorden les dels claustres de Sant Cugat i Sant Pere de Galligans, encara que els nexes són més d'ordre compositiu que estilístic. Tots ells, però, s'inclouen dins un corrent autòcton amb influències llenguadocianes, practicat per diferents tallers a Catalunya durant la segona meitat del segle XII i principis del XIII.

Capitells
Els capitells i els pilars són historiats amb llenguatge narratiu i elements de temes fantàstics i zoomòrfics d'ocells, simbolitzant un caràcter positiu i espiritual; si els ocells es troben mossegant-se les potes, simbolitzen l'acció d'aixecar el vol i deixar la terra. Als frisos es veuen escenes de l'Antic i Nou Testament en gran quantitat i diversitat, com la història de Samsó, la història d'Isaac i Jacob, la vida de Jesús, la creació d'Eva, etc. Hi ha representacions de feines agrícoles i en alguns relleus amb restes de policromia. Entre els escultors que van treballar al claustre es troba Arnau Cadell també autor dels capitells del claustre del monestir de Sant Cugat.

S'hi troba la capella de Nostra Senyora de Gràcia i de Bell-Ull, que en realitat és una antiga porta d'accés al claustre reformada a l'època gòtica, és al seu timpà on està la imatge de la Verge del mestre Bartomeu del segle XIII i també a sota, es troba una pintura d'una Verge amb un gran marc daurat i tallat.

LLEGIR TOT EL TEXT A:

https://ca.wikipedia.org/wiki/Catedral_de_Girona#Catedral_rom%C3%A0nica 

 

  TORNAR A ROMÀNIC

Especial núm. 1900

 

© Col·lectiu Obaga 2019 -´Darrera actualització: diumenge, 28 / d’abril / 2019