santa maria de l'aldea

 

L'ALDEA - el Baix Ebre


 


 

(...)

És una ermita feta de petites pedres irregulars sense desbastar, després arrebossada i coberta a dues aigües. La façana principal, obra renaixentista del segle xvii, està dividida en tres cossos, el central més ample i llarg, està rematat amb un frontó triangular amb un òcul i a sobre d'aquest hi ha una creu de pedra. És una façana força austera, on els únics elements decoratius són la porta amb unes pilastres adossades flanquejant-la que sustenten un entaulament fictici i el nínxol, avui buit, que té just al damunt. Una mica més amunt trobem encara una finestra, força gran i rectangular. També a la zona dels peus, al cos dret de la façana, hi ha un campanar d'espadanya.

De l'obra fundacional, però, únicament en resta la part posterior de l'edifici, és a dir, els dos contraforts semicirculars adossats a la paret de pedra. Avui dia hi ha altres edificis adossats a l'església d'època posterior.

És destacable també una torre quadrangular, lleugerament atalussada, situada a uns pocs metres de l'església. Està feta a base de petits carreus de pedra sense desbastar i encara avui conserva els merlets i algunes espitlleres. Aquesta torre la tenim documentada ja el 1575, en un document de Felip II.

(...)

LLEGIU TOT EL TEXT A:

https://ca.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_de_l%27Aldea

 



ACCESSOS (Cliqueu sobre el mapa de la dreta per més detall)


Data de la fotografia:  

juliol de 2023

Coordenades:

Decimals: 40.7316431  0.6284386
Sexagesimals: 40º 43' 53.9" N  0º 37' 42.4" E

 

Enllaços:

https://laldea.cat/que-visitar/ermita-de-la-mare-de-deu-de-laldea

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/santa-maria-de-laldea

https://ermitalaldea.idelta.es/historia/

https://ermitalaldea.idelta.es/

https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=13103

https://algunsgoigs.blogspot.com/2019/07/goigs-la-mare-de-deu-de-laldea-laldea.html

https://ca.wikiloc.com/rutes/senderisme/espanya/catalunya/laldea


  TORNAR A ROMÀNIC

2281

 

© Col·lectiu Obaga 2007-2024 -´Darrera actualització: domingo, 18 / mayo / 2025