SANT FELIU DE SURRI O DE BONESTARRE

 

VALL DE CARDÓS - el Pallars Sobirà


 


(...)

Es tracta d’un edifici d’una sola nau, capçada a llevant per un absis semicircular, del qual no es conserven vestigis de la seva obertura a la nau, però sembla que es devia resoldre mitjançant un arc presbiteral. L’absis és totalment aterrat, i es veuen vestigis clars de la curvatura dels seus murs en el costat sud. Hi ha fragments de la volta absidal caiguts en el seu interior.

La nau ha perdut totalment la seva coberta, que, si s’ha de jutjar pels elements conservats, devia ser resolta amb estructura de fusta.

La porta, de la qual només resta la part baixa dels brancals, s’obre en la façana de ponent, i només es conserva una finestra, molt fragmentada, en el mur sud, prop de l’obertura absidal.

L’aparell presenta dues fases o tipologies constructives en els murs de la nau, que fins a mitjana alçada és de carreu de pedra llosenca, allargat, molt ben disposat en filades uniformes, i juntes plenes a vessar de morter de calç, treballades amb paleta; en canvi, a la part alta dels murs l’aparell és molt més irregular, sense l’horitzontalitat de peces que caracteritza la part baixa dels murs i sense que les juntes vessin, i amb la presència, sobretot al mur sud, de filades de grans blocs, només polits per la cara externa i sense escairar.

La part baixa dels paraments evoca poderosament les fórmules constructives pròpies de l’arquitectura del segle XI, mentre que la part alta sembla més propera a formes rurals més tardanes, en una obra que probablement fou inacabada en el seu primer procés constructiu, i represa més tard o almenys de manera més descurada.

Cal assenyalar la presència en l’interior del mur nord de la nau d’una creu dibuixada, amb morter de calç, sobre un carreu de la part baixa del mur.

(...)

LLEGIU TOT EL TEXT A:

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-feliu-de-surri-o-de-bonestarre-ribera-de-cardos



ACCESSOS (Cliqueu sobre el mapa de la dreta per més detall)


Data de la fotografia:  

agost de 2022

Coordenades:

Decimals: 42.5700603  1.2200573
Sexagesimale: 42º 34' 12.2" N  1º 13' 12.2" E

 

Enllaços:

http://vallcardos.ddl.net 

https://turisme.pallarssobira.cat/descobreix/els-municipis/vall-de-cardos/

https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Feliu_de_Surri

https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/1437

https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/.....-bonestarre-i-sant-feliu-.....182194856

https://ca.wikiloc.com/rutes/senderisme/espanya/catalunya/surri


  TORNAR A ROMÀNIC

2275

 

© Col·lectiu Obaga 2007-2024 -´Darrera actualització: domingo, 27 / abril / 2025